30 Σεπτεμβρίου, 2020 | Ψηφιακό Μάρκετιγνκ

«Μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου οι online πωλήσεις θα έχουν ξεπεράσει τις online πωλήσεις ολόκληρου του προηγούμενου έτους»

Η πανδημία του COVID-19 είχε ως αποτέλεσμα τη ραγδαία αύξηση των online πωλήσεων. Για πρακτικούς αλλά και άλλους λόγους οι καταναλωτές στράφηκαν στις online αγορές, με αποτέλεσμα οι online πωλήσεις στους πρώτους επτά μήνες του έτους να σημειώσουν αύξηση της τάξης του 55% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Aπό αυτή τη συγκυρία κερδισμένες βγήκαν οι επιχειρήσεις που είχαν τα μέσα να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους online.

Επιχειρείν στη μετά COVID-19 εποχή

Οι αναλύσεις δείχνουν πως μετά το πέρας της πανδημίας, ο κόσμος θα δει τις online αγορές αλλά και τη γενικότερη επαφή των καταναλωτών με τις επιχειρήσεις να έχουν εκτοξευθεί. Ένας λόγος που θα συμβεί αυτό είναι ότι για αρκετό καιρό το social distancing θα παραμένει μέρος της ζωής των πολιτών, ενώ τα περιοριστικά μέτρα θα δυσκολεύουν τις αγορές από φυσικά καταστήματα.

Επίσης, πολλοί καταναλωτές θα έχουν στραφεί πλέον αποκλειστικά στις online αγορές, αλλά και ένα μεγάλο ποσοστό όσων έκαναν τις πρώτες τους online αγορές κατά την πανδημία δεν θα επιστρέψουν στα φυσικά καταστήματα. Αυτό από μόνο του αποτελεί έναν σημαντικό λόγο για τον οποίο οι επιχειρηματίες θα πρέπει να επισπεύσουν τις προσπάθειες ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεών τους, ενώ για πολλούς θα είναι και ο μόνος τρόπος ανάκαμψης.

Νέα δεδομένα στον ανταγωνισμό

Κατά την πανδημία οι επιχειρήσεις που διατηρούσαν ήδη online παρουσία πέρασαν μπροστά και άρχισαν να καταλαμβάνουν μερίδιο της αγοράς. Αυτό συνέβη γιατί επιχειρήσεις με ισχνή ή και καθόλου online παρουσία άφησαν τους πελάτες τους να γνωρίσουν ανταγωνίστηκες επιχειρήσεις που όταν χρειάστηκε κάλυψαν τις ανάγκες τους. Οι επιχειρήσεις, που έχασαν πελάτες αυτή την περίοδο, θα πρέπει να αντιδράσουν άμεσα, αν θέλουν να κάνουν τους πελάτες τους να επιστρέψουν.

Digital transformation: Η αρχή

Ο ψηφιακός μετασχηματισμός ή digital transformation είναι ένας όρος «ομπρέλα» που περικλείει την μετάβαση στην ψηφιακή εποχή όλων των τομέων λειτουργίας μιας επιχείρησης. Αυτό μπορεί να αφορά την επικοινωνία μεταξύ του προσωπικού, την διαχείριση των ανθρώπινων πόρων, την εκπαίδευση, τη διαχείριση αποθέματος και εγκαταστάσεων και φυσικά την εμπειρία του πελάτη.

Ξεκινώντας με την δημιουργία ψηφιακών καναλιών

Φυσικά η πλήρης μετάβαση μιας επιχείρησης στην online εποχή δεν είναι κάτι που μπορεί να συμβεί από την μία στιγμή στην άλλη. Πέρα από χρόνο, θα χρειαστούν οι ανάλογοι πόροι και η κατάλληλη στρατηγική.
Υπάρχουν όμως κινήσεις, που όσες επιχειρήσεις σκοπεύουν να μην μείνουν εκτός της online αγοράς, μπορούν να κάνουν άμεσα. Αυτές δεν είναι άλλες από την δημιουργία μιας διαδικτυακής παρουσίας που σίγουρα θα περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση των μέσων επικοινωνίας και πωλήσεων της επιχείρησης.

Ιστοσελίδα

Ανάλογα με το είδος της επιχείρησης, μια σωστά σχεδιασμένη ιστοσελίδα αποτελεί προϋπόθεση για την πώληση αγαθών ή υπηρεσιών μέσω internet.

Για παράδειγμα, ένα κατάστημα λιανικής πώλησης θα χρειαστεί να αποκτήσει ένα e-shop που θα παρουσιάζει αποτελεσματικά τα προϊόντα και θα διευκολύνει την ολοκλήρωση μιας αγοράς.

Αντίστοιχα, ένα ξενοδοχείο θα χρειαστεί μια ιστοσελίδα που θα αναδεικνύει τις εγκαταστάσεις και τις προσφερόμενες υπηρεσίες. Επίσης, με το κατάλληλο σύστημα online κρατήσεων θα δέχεται απευθείας κρατήσεις, εξοικονομώντας έτσι από τις προμήθειες προς τρίτους. Επίσης, θα είναι σε θέση να διατηρεί απευθείας επαφή με το κοινό του.

Social Media

Όταν αναφερόμαστε σε online παρουσία σίγουρα αναφερόμαστε και στην παρουσία των επιχειρήσεων στα social media. Είτε πρόκειται, για παράδειγμα, για κατάστημα λιανικής, είτε για ξενοδοχείο, τα social media έχουν να επιτελέσουν πολλαπλούς ρόλους. Πλέον, μέσα από τα social media πραγματοποιείται μεγάλο μέρος της επικοινωνίας με το κοινό, προωθούνται προϊόντα και υπηρεσίες και διαμορφώνεται το brand της επιχείρησης.

Digital Marketing

Το ψηφιακό marketing αφορά στη γενικότερη επικοινωνία-προώθηση μιας επιχείρησης και των υπηρεσιών/προϊόντων της στο διαδίκτυο. Αυτό σημαίνει πως αξιοποιούνται διάφορα μέσα ανάλογα τους στόχους και την στρατηγική της επιχείρησης. Όπως στο παραδοσιακό marketing, έτσι και στο ψηφιακό, το πλάνο marketing είναι απαραίτητο. Ένα πλάνο ψηφιακού marketing περιλαμβάνει την εταιρική εικόνα μιας επιχείρησης. Σε αυτό το πλαίσιο θα πρέπει να δημιουργηθούν τα διάφορα στοιχεία (π.χ. λογότυπο, γραμματοσειρές, slogan, γραφιστικά κ.ά.) που συνθέτουν την εταιρική εικόνα. Σημαντική είναι επίσης η επικοινωνία με το κοινό της επιχείρησης. Εδώ μπορούν να αξιοποιηθούν οι λογαριασμοί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σημαντικός πυλώνας του digital marketing είναι η διαφήμιση. Το διαδίκτυο προσφέρει διάφορους τρόπους διαφήμισης με κυριότερους τη διαφήμιση μέσω Google και Facebook. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών μέσω ιστοσελίδων τρίτων.

Ένα σημαντικό στοιχείο του digital marketing είναι το Search Engine Optimisation (SEO). Εδώ, με την εφαρμογή διαφόρων τεχνικών και πρακτικών, στόχος είναι η ιστοσελίδα μια επιχείρησης να εμφανίζεται ψηλά στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης. Ένα μέρος των τεχνικών αφορά στην βελτιστοποίηση του site από τεχνικής και σχεδιαστικής πλευράς ώστε να αξιολογείται θετικά από τις μηχανές αναζήτησης, ενώ άλλες πρακτικές εστιάζουν στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας.seo

Προορισμός η ιστοσελίδα

Σε όλα όσα αναφέραμε παραπάνω, κυρίαρχο ρόλο έχει η ιστοσελίδα της επιχείρησης. Αυτό γίνεται κατανοητό αν σκεφτούμε πως όλες οι προωθητικές τακτικές έχουν ως απότερο στόχο να οδηγήσουν τον χρήστη στην ιστοσελίδα για να ολοκληρώση μια αγορά ή μια κράτηση.

Είναι λοιπόν προφανές πως η ιστοσελίδα/e-shop της επιχείρησης δεν πρέπει να απογοητεύσει τον επισκέπτη και θα πρέπει να είναι σε θέση να ενισχύει την μετατροπή του σε πελάτη.

Είδαμε πως η μετάβαση της αγοράς στο διαδίκτυο είναι δεδομένη και πως μάλιστα συμβαίνει με ταχείς ρυθμούς. Είναι επιβεβλημένο λοιπόν για τις επιχειρήσεις που θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές να μπουν στη διαδικασία του Digital Transformation.  Αρχή για αυτή τη μετεξέλιξη αποτελεί η δημιουργία διαδικτυακής παρουσίας, ξεκινώντας με την δημιουργία ιστοσελίδας και την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου digital marketing πλάνου

Πηγή: gocreations.gr