18 Φεβρουαρίου, 2021 | Ψηφιακό Μάρκετιγνκ

Εάν σκέφτεσαι να ξεκινήσεις μια νέα επιχείρηση ή έχεις ήδη μια, θα πρέπει να έχεις κι ένα σχέδιο για το πώς θα την προωθήσεις. Ένα σχέδιο επικοινωνίας και μάρκετινγκ, δηλαδή ένα markerting plan, στοχεύει να θέσει τα θεμέλια για την ανάπτυξη της επιχείρησής σου και να συμβάλει στην επιτυχία της.

Ένα καλό σχέδιο μάρκετινγκ περιλαμβάνει τα πάντα: από το ποια είναι η αγορά που στοχεύεις μέχρι το πώς θα κερδίσεις τους εν δυνάμη πελάτες σου και πώς θα τους κάνεις πιστούς στο brand σου. Η πιο σημαντική συμβουλή όμως είναι, ότι ένα καλό σχέδιο μάρκετινγκ δεν τελειώνει ποτέ. Eίναι πάντα ένα έργο σε εξέλιξη, επειδή καθώς ξεκινάς την επιχείρησή σου και συλλέγεις περισσότερες πληροφορίες και δεδομένα, πρέπει να είσαι ευέλικτος και να προσαρμόζεις τα σχέδιά σου σε αυτό που λειτουργεί. Για να ξεκινήσεις λοιπόν, εδώ μπορείς να βρεις 4 βασικά βήματα που πρέπει να συμπεριλάβει κανείς σε κάθε marketing plan.

Βήμα 1: Φτιάξε ένα situation analysis

H ανάλυση κατάστασης (situation analysis) είναι μια εκτενής διαδικασία αξιολόγησης των εσωτερικών και εξωτερικών συνθηκών που θα επηρεάσουν την επιχείρησή σου και την επιτυχία της. Θα σε βοηθήσει να εντοπίσεις τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσεις. Έτσι, θα μπορέσεις να χτίσεις τα θεμέλια πάνω στα οποία θα σχεδιάσεις μια στρατηγική: την βέλτιστη για σένα, για τη μοναδική κατάσταση της επιχείρησής σου.
Παρακάτω είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να λάβεις υπόψη σε μια ανάλυση κατάστασης για ένα αποτελεσματικό marketing plan.

Τα προϊόντα σου και η διανομή τους

Εξέτασε προσεκτικά τα τρέχοντα προϊόντα και τις υπηρεσίες σου. Είναι αρκετά δυνατά και ικανά να ικανοποιούν τις ανάγκες των πελατών σου;

Το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα

Μπορεί να είναι μικρό και ίσως να μην το έχεις βρει ακόμη, αλλά σίγουρα υπάρχει. Όλες οι επιχειρήσεις έχουν κάποιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, επειδή όλες οι επιχειρήσεις είναι μοναδικές. Για να προσδιορίσεις το ανταγωνιστικό σου πλεονέκτημα, πρέπει πρώτα να προσδιορίσεις τους βασικούς ανταγωνιστές σου, τη θέση των προϊόντων τους, τα δυνατά τους σημεία και τις αδυναμίες τους.

Τέλος, θα πρέπει να εκτελέσεις μια ανάλυση SWOT με αυτές τις πληροφορίες. Μια ανάλυση SWOT οργανώνει τις κορυφαίες δυνάμεις, τις αδυναμίες, τις ευκαιρίες και τις απειλές που θα αντιμετωπίσει η επιχείρησή σου, σε μια οργανωμένη λίστα.

Βήμα 2: Καθορισμός target market

Αυτό είναι το σημαντικότερο μέρος οποιουδήποτε marketing plan. Κάνε μια έρευνα σε βάθος για να καθορίσεις την αγορά στην οποία στοχεύεις. Βεβαιώσου ότι κατανοείς τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά της, όπως δημογραφικά στοιχεία, περιοχές, trends, ενδιαφέροντα και προκλήσεις.
Το target market θα πρέπει στη συνέχεια να χωριστεί σε ομάδες (target groups). Αφού δημιουργήσεις και ερευνήσεις κάθε ένα από τα target groups, θα σε βοηθήσει πολύ να δημιουργήσεις 3-5 customer personas, ώστε να έχεις όλες αυτές τις πληροφορίες οργανωμένες. Customer personas είναι ουσιαστικά κάποια πλασματικά προφίλ ιδανικών πελατών σου. Το προφίλ αυτό περιλαμβάνει στοιχεία όπως την ηλικία του πλασματικού αυτού πελάτη, τι του αρέσει και τι δεν του αρέσει να κάνει, το επίπεδο εισοδήματος του, τη ρουτίνα του αλλά και οποιαδήποτε άλλη πληροφορία απαιτείται για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου ατόμου.

Βήμα 3: Σχεδιασμός στρατηγικής marketing

Αυτή η ενότητα πρέπει να περιλαμβάνει όλους τους τρόπους με τους οποίους σκοπεύεις να προσεγγίσεις κάθε ένα από τα target groups που καθόρισες στο δεύτερο βήμα. Υπάρχουν περισσότεροι τρόποι από ποτέ για να στείλεις μηνύματα στους δυνητικούς σου πελάτες. Μπορείς να επιλέξεις την παραδοσιακή διαφήμιση και να βάλεις διαφημίσεις σε εφημερίδες ή σε πινακίδες στο δρόμο. Μπορείς όμως να δοκιμάσεις το συνεχώς εξελισσόμενο digital marketing, και να ασχοληθείς με paid ads, SEO και content marketing. Οι περισσότερες επιχειρήσεις επιλέγουν ένα συνδυασμό αυτών των δύο. Οι δύο καλύτερες συμβουλές που μπορούμε να σου δώσουμε σχετικά με την στρατηγική marketing είναι:

  • Μην φοβάσαι να δοκιμάσεις νέα πράγματα.
  • Μην προσπαθήσεις να κάνεις πάρα πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Μπορεί να είναι πολύ πιο αποτελεσματικό να εστιάσεις σε 2-3 δράσεις μάρκετινγκ, παρά να ασχοληθείς με 10.

Δεν υπάρχουν χρυσοί κανόνες για το πώς να σχεδιάσεις το βήμα αυτό ενός marketing plan. Αν έχεις μια επιχείρηση που απευθύνεται στο ευρύ κοινό, σου προτείνουμε να το χωρίσεις σε target groups. Στα προηγούμενα βήματα είδες πώς να το κάνεις αυτό. Εάν γίνει σωστά, η προσέγγισή σου για κάθε ένα από αυτά τα target groups θα πρέπει να είναι διαφορετική.

Αυτό λοιπόν το βήμα πρέπει να περιλαμβάνει λεπτομερείς απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως: Ποιες offline marketing ενέργειες θα συμπεριλάβεις; Πώς σκοπεύεις να προσεγγίσεις τους καταναλωτές σου online; Θα χρησιμοποιήσεις PPC ads; Θα χρησιμοποιήσεις social media; Πώς θα προωθήσεις το word of mouth μέσω της ευχάριστης εμπειρίας των πελατών; Ποιο προβλέπεις ότι θα είναι το κόστος απόκτησης πελατών;

Βήμα 4: Στόχοι και budget

Τέλος, τώρα που έχεις περιγράψει τους τρόπους που θα ακολουθήσεις για την απόκτηση πελατών, ήρθε η ώρα να θέσεις ορισμένους στόχους για το marketing plan σου. Τι πρέπει να επιτευχθεί από τις ενέργειες μάρκετινγκ ώστε να σε βοηθήσουν να πετύχεις τους επιχειρηματικούς σου στόχους στο σύνολο;
Όταν θέτεις στόχους, σου προτείνουμε να χρησιμοποιήσεις μια πολύ δημοφιλή μέθοδο, την SMART. Τα κριτήρια για τους SMART στόχους αποδίδονται συνήθως στην ιδέα του Peter Drucker’s Management by Objectives.

SMART σημαίνει:

  • Specific
  • Measurable
  • Achievable
  • Relevant
  • Time-bound

Μόλις ορίσεις τους στόχους σου και βρεις τον τρόπο με τον οποίο θέλεις να τους πετύχεις, θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις αυτές τις πληροφορίες για να θέσεις ένα budget. Πρέπει να ορίσεις ένα budget κατάλληλο για τους επιθυμητούς στόχους σου. Σε αυτό το σημείο, μπορεί να αισθανθείς ότι οι στόχοι που έχεις βάλει είναι υπερβολικά δαπανηροί. Αν συμβεί αυτό ίσως θελήσεις είτε να επαναξιολογήσεις τη στρατηγική marketing σου και να βάλεις ένα pause στις λιγότερο ουσιαστικές ιδέες σου ή να επαναξιολογήσεις τους στόχους σου. Έτσι θα βρεις τη σωστή ισορροπία οφέλους και κόστους για την κατάσταση της επιχείρησής σου.

Καλή αρχή!

 

Πηγή: www.papaki.com