14 Μαρτίου, 2018 | Ψηφιακό Μάρκετιγνκ

Αναμφισβήτητα ζούμε στην εποχή της κριτικής. Όλοι και όλα γύρω μας κρίνονται και αξιολογούνται. Και είναι απόλυτα σωστό καθώς μέσα από την κριτική γινόμαστε καλύτεροι. Για να το πετύχουμε όμως αυτό, πρέπει να έχουμε διασφαλίσει την αντικειμενικότητα των κριτικών για την επιχείρησή μας. Εσείς είστε σίγουροι πως έχετε την πραγματική εικόνα του πώς βλέπουν οι πελάτες σας την επιχείρησή σας; Διασφαλίστε την!

Το λάθος δείγμα

Πολλοί επιχειρηματίες και ιδιαιτέρως οι νέοι, υποκύπτουν στην πιο εύκολη και ανέξοδη λύση που μπορεί να τους προσφέρει κάποιες πληροφορίες για την επιχείρησή τους. Τη λύση της οικογένειας και του φιλικού τους, κύκλου. Πόσο λάθος! Οι φίλοι και η οικογένεια δεν αποτελούν το δείγμα εκείνο που θα μπορέσει ανεπηρέαστο και απαλλαγμένο από συναισθηματική καθοδήγηση να σας πει την αλήθεια για τα λάθη και τα μειονεκτήματα της επιχείρησής σας. Τουλάχιστον όχι με τον τρόπο αλλά και το χρόνο που θα πρέπει να γίνει αυτό. Συνήθως ο οικογενειακός και φιλικός περίγυρος έχει μειωμένα αντανακλαστικά και υψηλά επίπεδα αναβλητικότητας έκφρασης της άποψής του, περιμένοντας τη διόγκωση των προβλημάτων. Μόνο όταν η κατάσταση φτάσει στο απροχώρητο θα βγει από τα χείλη των ανθρώπων σας, η φράση «Εγώ στα έλεγα!». Μία φράση η οποία δε δίνει λύσεις, και δεν προσφέρει καμία χρηστική πληροφορία στον επιχειρηματία ο οποίος αν είχε εξαρχής μία σωστή, ρεαλιστική και απαλλαγμένη από συναίσθημα, κριτική, θα μπορούμε να προλάβει πολλές καταστάσεις!

Τα καλά λόγια κοστίζουν… σε εσάς!

Δεν υπάρχει μεγαλύτερη ευχαρίστηση για έναν επιχειρηματία από το να ακούει τους πελάτες του να εκφράζονται θετικά για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της επιχείρησής του. Είναι όμως αυτές οι κριτικές αληθινές; Στην πλειοψηφία τους, δυστυχώς όχι! Οι πελάτες για τους δικούς τους λόγους τους οποίους αξίζει να αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο, έχουν τη συνήθεια της υπερβολής στις κριτικές τους, είτε αυτές είναι καλές, είτε είναι κακές. Αν είναι κακές, έστω και από αυτές μπορούμε να εξάγουμε κάποια συμπεράσματα. Αν είναι όμως καλές και ψεύτικες όχι μόνο δεν μπορούμε να διορθωθούμε αλλά παράλληλα συνεχίζουμε στη λάθος κατεύθυνση που κινούμαστε. Για έναν πελάτη το να εκφραστεί θετικά για την επιχείρησή σας δεν κοστίζει απολύτως τίποτα. Σε εσάς όμως μπορεί να κοστίσει πολύ ακριβά! Πολλές φορές συναντώ στο internet κριτικές προϊόντων οι οποίες δεν έχουν καμία απολύτως αξία και σημασία τόσο για τους εν δυνάμει πελάτες όσο και για την ίδια την επιχείρηση. Πρόκειται δηλαδή για απλά κολακευτικά λόγια τα οποία δεν προσφέρουν αυτό το πολύτιμο feedback που όλοι οι επιχειρηματίες χρειάζονται. Ας ξεκαθαρίσουμε λοιπόν πως άλλο είναι η κριτική και άλλο ένας επαινετικός σχολιασμός.

Είστε έτοιμοι για κριτική;

Μπορεί να χρειαζόμαστε τις κριτικές των τρίτων αλλά είμαστε σίγουροι πως μπορούμε να τις αποδεχθούμε; Είναι αλήθεια πως κατά τη διάρκεια μίας συζήτησης με έναν πελάτη προσπαθούμε να εκμαιεύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες που θα μας βοηθήσουν να γίνουμε καλύτεροι στη δουλειά μας. Ο χρυσός κανόνας εδώ, είναι ο εξής. Μίλα λίγο, άκου περισσότερο! Όσο το λιγότερο μιλάτε τόσο λιγότερο τραβάτε και τη συζήτηση από το πεδίο της ανεξάρτητης και ανεπηρέαστης κριτικής. Γιατί; Γιατί πολύ απλά την κατευθύνετε! Αφήστε τους πελάτες σας να πουν αυτά που θέλουν και με τον τρόπο που θέλουν. Στόχος σας δεν είναι να αιτιολογήσετε και να υπερασπίσετε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας αλλά να αντλήσετε πληροφορίες που θα γίνουν εργαλεία για την ανάπτυξή της. Μπορεί να μην είναι μια ευχάριστη διαδικασία αλλά σίγουρα θα είναι περισσότερο ωφέλιμο για εσάς το να κατανοήσετε το πώς βλέπει ο πελάτης την επιχείρησή σας, παρά να μπείτε στη διαδικασία του να αντικρούετε σκέψεις και απόψεις του, που ίσως νιώθετε ότι σας θίγουν.

Το μεγαλύτερο λάθος για έναν επιχειρηματία είναι να παραμένει “κλεισμένος” στο μικρόκοσμο των ουτοπικών και λανθασμένων κριτικών. Δεν είναι τυχαίο πως χιλιάδες μικρές, μεσαίες αλλά και μεγάλες επιχειρήσεις έχουν αναπτύξει μηχανισμούς που στοχεύουν στη συγκέντρωση ουσιαστικών κριτικών που τις βοηθούν να προσφέρουν ακόμη καλύτερες υπηρεσίες στους πελάτες τους. Μπορεί για παράδειγμα μία μικρή επιχείρηση να μην μπορεί να επωμιστεί το κόστος μίας έρευνας αγοράς αλλά αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να παραμένει αμέτοχη από το συγκεκριμένο χώρο. Συνεργαστείτε με επαγγελματίες που μπορούν να δημιουργήσουν για εσάς τα κατάλληλα εργαλεία μέσα από τα οποία θα μπορείτε να αντλήσετε πληροφορίες για την επιχείρησή σας. Εμπιστευθείτε ανθρώπους που έχουν την εμπειρία και τις γνώσεις ώστε να σας βοηθήσουν σε τομείς που πάσχει η επιχείρησή σας. Επιδιώξτε να ακούσετε την άποψη ειδικών που μπορούν με επαγγελματισμό να σας προσφέρουν τη ρεαλιστική πληροφόρηση που χρειάζεστε. Η κριτική είναι τόσο καλή όσο είναι και το πρόσωπο που την κάνει. Φροντίστε λοιπόν εσείς να επιλέξετε το κατάλληλο γι’ αυτή τη δουλειά!

Πηγή:  Marketing Consultant